Een maat te groot

5126BH
GILZE
tel. 0161-451993

Zondag 22 maart, uit naar Gilze.  Een mooie club op een aantal kenmerken vergelijkbaar met Nieuwkuijk. Gemoedelijke dorpsclub met veel leden met clubbinding. Een selectie met doorgroei vanuit de eigen jeugd.  Gemoedelijk volk. Waar we in verschillen is het sportcomplex. Bij ons in Kuijk zeker niet slecht, maar in vergelijking met Gilze moeten we toch het onderspit delven. Waar we ook in verschillen is het nivo van het voetbal. Althans in deze wedstrijd. Gilze was gewoon een maat te groot. Een rustige robuuste verdediging. Een middenveld met een paar goede spelverdelers en een aanval die veel kansen creëert (maar ook laat liggen).

De einduitslag van 3-0 gaf wel de verhouding weer.  Er was met dit verlies helaas ook geen Man-of-the-match, maar als die er wel was geweest, dan was Daan dat geweest die toch een aantal goede doelkansen van Gilze wist te verijdelen.

In de eerste thuiswedstrijd van 2022, op een donderdag met heel slecht weer, wisten we nog een puntje uit de wedstrijd te slepen. Op voorhand zou dat ook deze wedstrijd een mooi resultaat zijn met het oog op de 3e periode. Gilze begon sterk. Nieuwkuijk kon alleen maar in de achteruit. Diverse corners van Gilze werden door Daan gepakt, maar na 20 minuten had hij een antwoord op een afstandschot van Vasco Oerlemans van 25 meter dat strak in de winkelhaak eindigde. 1.-0.
Gilze zette door. Kreeg goede kansen die Daan wist te keren. Met wat kleine uitvalletjes wist Nieuwkuijk iets terug te doen. Maar kort voor rust werd het 2-0 door Willem van Eijck. Geheel te wijten aan slecht verdedigend werk. Tot 3 keer toe werd de bal niet goed weg gewerkt, terwijl dat wel kon. En met nog een redding werd de 3-0 voor rust voorkomen.

Dan na rust. Een wedstrijd kan wel een kantelen als er een gooltje wordt gemaakt. Nieuwkuijk kwam wat beter in het spel, maar echt grote kansen kwamen er niet. Mitchel en Brent hadden een paar mogelijkheden op de aansluitingstreffer. Maar nadat Tom van Gestel na een uur spelen de 3-0 op het scorebord had gezet was het gedaan. Het werd uitspelen en de score wat te beperken om niet te veel schade op te lopen op doelsaldo. Bij het laatste fluisignaal stond de 3-0 op het bord. Van een goede ploeg verloren.

Helaas kwam er uit Tilburg een onwaarschijnlijk bericht dat de mede-concurrent voor de 3e periode met 10-0 had gewonnen van Waspik. Gezien de plaats van beide ploegen op de ranglijst een beetje raar...