Mooie reeks duurt voort

RKDVC 1 (zon)

20 maart 2022 14:30

Zondag 20 maart was het dan eindelijk zover. De eerste thuis-derby. En nummer 3 op rij na een gewonnen uitwedstrijd in Haarsteeg en een gelijkspel bij Vlijmense Boys. In 2022 werd er nog geen wedstrijd verloren. Zouden de jongens deze reeks voort kunnen zetten?

Zo'n 300 belangstellenden kwamen af op de derby. Na 4 minuten spelen sloeg de vlam al in de pan. Mitchel fitters werd door een grove charge gevloerd waardoor Yuri Houtriet met rood kon inrukken. Dat was al snel 11 tegen 10. Dat drukte zich nog niet meteen uit in een veldoverwicht. Op het oog had RKDVC zelfs een licht overwicht. Toch was de eerste eerste goede kans voor Nieuwkuijk. Brent ging goed door, maar de doelman Jordan Levy wist met zijn been de 1-0 te verijdelen. Naar gelang de eerste helft vorderde werd de partij harder. Een derbie-sfeertje zullen we het maar noemen. Miguel klom er hard in en kreeg geel waarna de bezoekers aanstuurde op een tweede geel voor hem. Dat lukte (vooralsnog) niet. De rust in met 0-0.

Direct na rust de eerste grote mogelijkheid voor RKDVC via een open kopkans uit een corner, maar de bal zeilde over. Het 11 tegen 10 ging aanvankelijk nog gelijk op, maar Nieuwkuijk kreeg wat meer vat op het spel en de beste kansen. Mitchel Fitters was bijna bij de 1-0, maar miste. Halverwege de tweede helft kreeg Nieuwkuijk 3 kansen in 3 seconden in een scrimmage, maar de bal mocht er niet in.
De derby ging met volle inzet verder. Omdat Miguel de Wijs wel erg op scherp stond werd hij naar de kant gehaald en gewisseld voor John van Dommelen. Mitchel Fitters maakte plaats voor Jurgen Fitters die zich al snel naar een kans werkte, maar ook die kans werd niet verzilverd.
Het overwicht in kansen voor Nieuwkuijk bleef, daar waar RKDVC met speldeprikken de verdediging van Nieuwkuijk scherp hield.

Uiteindelijk was het John van Dommelen die via een vrije trap de score een kwartier voor tijd open brak. Daarbij had hij wel wat hulp nodig van doelman Jordan Levi die mis tasste. 1-0. Kort daarna brak Joey Philipsen - die een zeer goede wedstrijd speelde! - door. Hij legde af op Milan van Esch die de 2-0 aantekende. Met 11 tegen 10 nu de boel op orde houden was het devies. Met nog een vrije trap - een kopie van de 1-0 - werd het 3-0 wederom door John van Dommelen met hulp van Joran Levy. Daarmee was de strijd beslist. Dat er kort voor tijd nog een 3-1 op het scorebord kwam via een benutte penalty van Maurice Adegeest kon de pret in Kuijk niet drukken. De goede reeks werd voortgezet. In 2022 nu 2 gelijke spelen en 3 overwinningen waarmee we wat los komen van de onderste regionen. het blijft wel opletten in deze 3e klasse waarin iedereen van iedereen kan winnen. Volgende week uit naar Engelen.