Een punt gewonnen én twee punten verloren

Zwaluw VFC 1 (zon)

29 januari 2023 14:30

R. Raats

Sportpark Bergenshuizen
De Kikvorsch 5
5262LX
VUGHT

Zwaluw VFC 1- Nieuwkuijk1: Het meest boeiende affiche van de hele regio!  Twee ploegen die maximaal presteren. Zwaluw nog zonder puntverlies. Nieuwkuijk met 1 gelijkspel op de teller. Een sleutelduel in de 3e klasse C. Er stond dus wat op het spel.

Onder groots blauw vuurwerk werden de spelers onthaald. Qua supportersaanhang was Nieuwkuijk overtallig en, ondanks dat Zwaluw 1,5 keer zoveel leden heeft, was de sfeer alsof de blauwwitten thuis speelden.  Prachtig zo'n ambiance!

Nadat de blauwe kruitdampen waren opgetrokken werd er afgetrapt. Zwaluw zet direct druk. Een eerste mooie redding van Dave als wapenfeit. Het spel aan beiden kanten oogde onrustig. De zenuwen spelen duidelijk parten. Logisch. Geen van beide wil verliezen, maar om aan kop te komen móést Nieuwkuijk winnen. Maar het was de thuisploeg die de wedstrijd dicteerde en ook enkele kansen kreeg die niet werden benut. Nieuwkuijk beperkte zich tot verdedigen en enkele uitbraken. Na een half uur werd zo'n uitbraak beloond. Rik zette aan de rechterkant goed door, en geeft mee aan Joey die Milan in scoringspositie brengt. Hij laat die kans niet onbenut en tekent de 0-1 aan. Onverdiend? Nee. Wellicht minder balbezit, maar de beste kansen waren voor Nieuwkuijk. Vijf Minuten na de 0-1 mist Milan een goede mogelijkheid om de score te verdubbelen, maar de keeper van Zwaluw verhindert dit. Het spelbeeld blijft ook na de 0-1 hetzelfde. Zwaluw zet druk, Nieuwkuijk beperkt zich tot verdedigen met speldeprikken. Tot de rust blijft het zo: 0-1.
Na de rust verandert er weinig. Hoewel, de druk van de rood-witten wordt opgevoerd, maar Nieuwkuijk houdt knap stand, aangemoedigd door de vele meegereisde supporters. Een kwartier na rust is het bijna 0-2 door een comedy-keeperachtige actie van de doelman van Zwaluw die toch nog nét voor de lijn de bal keert.
Zwaluw dringt aan en krijgt inmiddels corner op corner die bijzonder gevaarlijk werden ingebracht door hun spits en topscorer Martin de Laat. Diezelfde Martin die overigens volledig aan banden werd gelegd door onze Miguel. Links en rechts onstaat er wat frustratie en opstootjes. Maar dat mag in zo'n topper. Dan - uit een volstrekt onterechte toegekende corner (vriend en vijand zagen dat het ingooi was) - brengt Zwaluw 10 minuten voor tijd de stand in evenwicht. Qua spelbeeld terecht, qua spelregels onterecht. Maar het zij zo.
De wedstrijd vergt een inzet van "vrouwen en kinderen eerst'. Dan maar de 1-1 behouden, ware het niet dat Brent met een gewildige actie via een afstandschot de 1-2 leek aan te tekenen. Maar de doelman van Zwaluw verhinderde dat via een save. 'Saves', daar moest onze Dave vandaag het ook van hebben. Met kunst en vliegwerk hield hij zijn doel verder schoon, en werd terecht uitgeroepen tot Man-van-de-wedstrijd. Ook Alex had daar een belangrijk aandeel in.
Uiteindelijk eindig de topper in 1-1. Op zich had iedereen daar vrede mee, maar bracht tegelijkertijd ook teleurstelling.
Nog steeds 2 ongeslagen ploegen aan kop. Supertrots op de jongens die met volle inzet hebben gespeeld. Volgende week ODC thuis. Belangrijk is dat we in de sporen van de Zwaluw blijven. Dat weten we volgende week.

Oh ja, en voor degene die deze clash hebben gemist: Op donderdag 2 maart is de volgende, maar dan voor de beker en in Nieuwkuijk. Om 20.00 uur wordt er afgetrapt. Zet al vast in je agenda

De opkomst van de spelers. Prachtige ambiance: