Na 28 jaar weer winst uit Haarsteeg

Priemsteeg
5251CW
VLIJMEN

Haarsteeg uit, altijd moeilijk. Het laatste volle succes dateert uit 1993. Maar wel een belangrijke. Toen - op een zonnige zondagmiddag - ging het om de promotie van de 5e naar de 4e klasse. En met volle inzet wisten we toen een overwinning uit het vuur te slepen: 1-2. Nieuwkuijk 1 promoveert!!

De geschiedenis herhaalt zich. Dat is een zekerheidje. Op deze zonnige zondagmiddag 4 maart - 28 jaar na dato - weet Niewkuijk weer eens een overwinning te boeken op Haarsteeg. Het werd wéér 1-2 en weer op inzet!! Het mocht dan geen al te beste wedstrijd zijn geweest, op wilskracht kun je ook winnen. Mooi voetbal is even naar de 2e plaats verdrongen. De punten, dáár gaat het om in deze fase van de strijd.

Bij afwezigheid van  Corné Verhoeven (corona) mocht assistent coach Roy Fitters zijn eerste derby beleven als hoofdcoach. Het werd er een die hij zal blijven heugen.

Na de aftrap was het Haarsteeg die het betere van het spel had. Nieuwkuijk liet zich terug dringen. Verdediging op orde was prioriteit 1. En dat was te merken. Alex en Miguel lieten zich door niets en niemand afschrikken. En af en toe was er een uitbraak. De eerste van Mitchel en die werd gelijk beloond. Na aanwijzingen van onze supersub-coach Herman Habraken ;-), wist Michel met een uithaal in de rechterhoek de doelman te verschalken. Lekker, na 10 minuten de 0-1 op het bord. Het spel bleef hetzelfde. Wat rommelig, met Haarsteeg wat meer vooruitspelend. Toch kwam Nieuwkuijk er af en toe gevaarlijk uit. Na een klein half uur kreeg Roy een mooie kans op 0-2, maar hij miste doel. Haarsteeg bleef dreigend, maar niet echt gevaarlijk. Toch werd het uit het niets 1-1. Een fout op het middenveld leidde de 1-1 van Treurem  in. Op zich overigens een stand die het beeld van de wedstrijd weergaf. Rust 1-1.

Hopend op een betere 2e helft kwamen de 22 manschappen en de 450 bezoekers weer het voorjaarszonnetje op zoeken. Het spel bleef gelijk aan de eerste helft.  Zeker spannend, maar niet geweldig. Nieuwkuijk kwam wel wat beter voor de dag. De strijd was aardig gelijkwaardig. Na ruim 20 minuten werd de "Arjen Robben van rechts" weer in stelling gebracht en met een fraaie krul wist Mitchel de doelman weer te verschalken: 1-2.
Nog best lang tot het eindsignaal om de broodnodige overwinning over de streep te trekken. Maar met vereende krachten en een onzettende dosis aan inzet moet het lukken. Dat was de gedachte op dat moment. En die gedachte werd waarheid. Met nog een prachtige kans voor Niels - na voorbereidend werk van Brent - en met nog een prachtige krul van Mithel waren er kansen op 1-3. Het bleef spannend, maar Haarsteeg kreeg weinig tot geen échte kansen. De verdediging stond erg goed. Na 90+6 minuten het verlossende eindsignaal. Een bevochten en over het algemeen een verdiende winst. Brood en brood nodig in deze zeer moeilijke 3e klasse B waar iedereen van iedereen kan winnen.

Komende zondag uit naar koploper Vlijmense Boys. Goed gemutste en met dezelfde strijd moet er een mooi resultaat te behalen zijn.